söndag 17 november 2013

Dela sin vardag med andra djur.

Det är väl inget nytt att min stora hund gärna hade jagat ikapp en hare eller en katt om han hade fått, det fungerar helt enkelt inte med honom och smådjur. Även om jag nu håller på att introducera honom för grisar och det har fungerat någorlunda bra hittills. Tar det lugnt. Om vi hade haft katt/smådjur när han var liten kanske det hade fungerat bättre, men jag tror helt enkelt att han har för starka jaktinstinkter. OCH att han som liten blev anfallen av arga katter som valp, gjorde nog inte saken bättre.

Men min lilla Vira, ja hon kan ju i princip göra vad som utan biverkning för ett annat djur. Hon tycker i och för sig att katter går lika bra att jaga som att leka med, det hela hänger på vad katten i sig gör. Vår gårdskatt springer hon gärna efter, men är hon hos vänner så är deras katter inomhus det bästa och roligaste som finns.
Jag är ingen kattmänniska men har inget emot dem givetvis om de kommer och lägger sig i knät. Tror det mest har att göra med minnena från förr, vi hade nämligen en riktig Slåskar till katt som var en stor röd hane. Lite i stuk med Elake Måns där man kunde sitta i godan ro och helt utan varning satt det en katt i vaden när man tittade på tv. Inte någon mys katt direkt men han var fin ;)

Vira har jag dock i tidigt stadie introducerat för alla möjliga sorters djur, något jag inte hade tillgång till med Eric och min förhoppning är att hon ska fungera bra med nästan alla djur. Hon kan kampa med trasa, hon gillar att springa men vårat NEJ, sitter nästan perfekt för att hon ska förstå att det är förbjudet. Än så länge fungerar det fint med både, katt, ankor, kanin, dock inte hönor (vet inte om det har med hönornas förvirrade sätt att vara), grisen vågar jag inte gå helt ut med än (det gäller ju att lita på båda två sköter sig inte bara hundens fel jämt).



En hund är en hund och man får inte glömma bort att det faktiskt är ett rovdjur innerst inne, allt går inte att skylla på ägare eller så. Men det är skillnad på ras till ras och från hund till hund, å det går jag i god för, sedan är det en träningssak - ja, men även en resursfråga.

Borde finnas fler böcker om hur man lär hunden att anpassa sig och välja bort sina instinkter framför annat =) och hur man ska träna valpen med acceptens från start. Kanske blir nästa kurs för hundar, lär din hund älska katter? =))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar