söndag 24 februari 2013

Vad är egentligen uppfostran?

I min ungdomens dag var jag ganska sprallig. Hade ett ton med knäck i öronen och var allmänt okänslig, både vad det gällde höga tonlägen eller en vänlig klapp på huvudet. Inget rörde mig i ryggen egentligen, jag var fri att göra som jag ville. Och ville jag bita sönder en jacka, ja då gjorde jag det.
Men sedan hände det något, jag kan väl inte säga att jag är en lydig hund, men jag gillar att umgås med min matte. Vi har diskuterat många gånger över hur man ska uppföra sig och min matte tycks ju ha en och tusen sätt att uppfostra mig på och varje tränare vi möter (ja för sådana går vi ju till ibland) tycks dessa ha sina egna speciella metoder.

Jag säger att oavsett om principen för uppfostran gäller att hunden (alltså jag) har sitt ursprung i från vargen eller att hunden nu är mer än människa än en varg spelar egentligen ingen roll. Det enkla svaret är att Ni människor måste anpassa den metoden Ni använder till rätt hund och vid rätt tillfälle.
Jag har en del kompisar som faktiskt behöver ett köttbulle regn medan andra vänner som gillar utmaningar och inte alls drivs av varken köttbullar eller katter =)). Utan som jag brukar ge dem ett nyp i örat ibland när de tar mina saker, det funkar bäst.

Vad är då egentligen en uppfostrad hund, jag och min matte satt och tittade på ett sådant där hundpratar program. Hel löjligt tyckte jag eftersom den på tv definitivt inte pratade hundiska. Men hur man än bestämmer sig för att uppfostra oss, måste Ni ju i alla fall erkänna att vi har ju långt mer manipulerat er än Ni någonsin kommer att lyckas med oss. =)

       



Chill out// er vänn Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar