fredag 31 maj 2013

Hundutställning

                                              

Ibland händer det ju att freakshowen drar förbi och då är det dags att gå på saitsing. Jag talar givetvis om hundutställning och alla dess bedrövelser samt positiva egenskaper! Jag älskar alla dess raser men tycker ibland att domarna i utställningsvärlden förändrar sina regler alldeles för långsamt i förhållande till nya upptäckter av sjukdomar eller rent ut sagt "fel". För att inte tala om de fel som de gjorde i början av utställningsvärldens ställande, där man av misstag översatte fel i utställningsprotokollen om att småhundar (vissa raser) skulle ha framstående ögon, alltså att de skulle synas markant. Istället översatte det till utstående vilket fick katastrofala konsekvenser med att småhundars ögon började ploppa ut. Rätt ska vara rätt.



Utställning är i annat fall en trevlig tillställning, hundälskande-människor ifrån hela Sverige (främst) kommer och har tillsammans en trevlig kort tid ihop. Man utbyter erfarenheter, linjer och ibland till och med nummer. Montrarna är fyllda med härligheter, själv köpte jag torkade kycklinghalsar, kaninöron och guldbajspåsar. Varför guldbajspåsar tänker ni då? Jo helt enkelt för att påminna mig om att varje gång min hund skiter kostar det mig 50 öre, inkomst och utgift som man brukar säga. 












Kid (vänster), Hane                                                                                    Gucci (höger), Tik

Det som är lite lurigt med utställningar också är att olika domare premierar olika utseende eller färger, det går givetvis inte att stoppa och kanske till och med är bra för att skapa en spridning så att inte samma hund vinner jämt. Men för mig är och ska hundutställning främst handla om att kontrollera att hundarna är friska.

Må väl önskar Matte till alla superfina speciella hundar ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar