lördag 11 maj 2013

Symmetrisk lupoid onychodystrof eller SLO

För cirka två år sedan hände det något konstigt. Jag var ute i skogen och lekte med Tia och plötsligt sprang jag på en stock och en klo flög av. Matte fick givetvis bandagera mig och vi åkte en tripp till veterinären och jag fick lite penicillin för vi upptäckte i samma veva att ena foten var lite svullen och inflammerad. Inte långt där efter började det göra hysteriskt ont i tassarna och jag höll på att bli galen och ville mer än gärna slicka av mig klorna. Sedan började en lång, lång procedur med veterinärundersökningar, sprutor, blodprov, klo avlossning på klo avlossning, penicillin, kosttillskott, foderbyte i det oändliga. Så nu efter två veterinärbyte och 1½ år senare fick vi svaret, jag har nämligen SLO även kallat Symmetrisk lupoid onychodystrof. Jag skall inte gå in närmre på den här eftersom det finns bättre källor runt om på internet, men det är en autoimmun sjukdom som handlar om bortstötande av proteiner främst i då naglar (liknade sjukdom finns även hos människor). http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/HSS/HSS-nr-4-2011-artikel-om-klolossning.pdf

NÄR DET VAR SOM VÄRST

Men peppar, peppar för oss alla hundar som har detta och har en matte eller husse som härdar ut, kan man i mångt om mycket komma en bit på vägen. Jag har sedan start gått på extra tillskott av omega 3-6, biotin och  metionin, i början var det en del tassbad, + rena laxprodukter dagligen (fortfarande) har jag nu med hjälp av ett licenspreparat (vilket man måste ansöka om med veterinär) Trental fått ordning på det (as dyrt men vad gör man inte?).
Efter 4 månader har jag fortfarande inte tappat en ena klo (sedan i julas) och det är nog rekordet för mig, jag mår härligt igen och kan springa fortare än förut. Inga infektioner, inga sprickor i klorna och framför allt, inte ont! Även om jag aldrig visat det för någon, vet matte i sitt hjärta att jag hade det. Visst mina klor kommer aldrig bli vad de har varit men jag kommer nog aldrig vinna någon skönhetsutställning ändå ;)

MITT I BEHANDLINGEN (så himla bra resultat!..och..fortsätter så länge det behövs)


Till alla SLO-vänner, det kan lösa sig! // Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar