måndag 14 oktober 2013

Hundar som sover i sängen

O sedan var det ju det här med att städa, pyssla och göra det fint. Mina underbara småtroll har bäddat i mattes säng och nu befinner sig lakanen med mera ihopsnörda till en fin jättte boll. Är det en fransk vikning mån tro?

Men varför tillåter man då att ha hundar i sängen? Ja kanske för att de är bra benvärmare? Nä jag vet faktiskt inte, mysigt? Ibland sover de på golvet och ibland kurar de med mig det är lite upp till dem själva. Det där med ohygien och smuts handlar ju egentligen mer om hur ofta du byter lakan, har det bra eller dåligt ventilerat, tvättar sängkläder och madrassen samt hur rena dina hundar är och till viss del vad för sorts päls de har eller inte har.
Jag skulle exempelvis inte för allt i världen släppa in en blöt hund som rullat i lera eller något annat mysigt, nepp då blir det bad eller sova på golvet/någon annanstans som gäller.

Annars har jag funnit det gott att läsa på olika sidor, har ju vänner och familj som är kvalsterallergiker och vad som gäller för att hålla det bra i sovrumsmiljön.

"Hur minskar jag allergibesvären?

För att minska allergibesvären ska du minska risken att andas in allergen från madrass, täcke och kudde.
  1. Förse madrass, täcke och kudde med allergentäta skydd med medicinskt dokumenterad effekt
  2. Madrasser, täcken och kuddar som inte har allergiskydd ska tvättas i 60°C. Sköljningen måste vara mycket noggrann eftersom allergipartiklarna inte förstörs utan måste sköljas bort. Även överkast, prydnadskuddar och mjukisdjur i sängen bör tvättas regelbundet
  3. Se till att du har bra ventilation i bostaden. Öppna ventiler och rengör ventilationsdon. Åtgärda fuktskador"
 http://www.medeca.se/kvalsterallergi/bok/vanliga-fragor-och-goda-rad . Det där med allergentäta skydd tror jag dock på även om du inte är allergiskt för att förebygga även framtida allergier!


Trevlig höst och mys på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar